בדיקה סונית תקן

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים או להתקשר

בדיקה סונית היא פרוצדורה הנדסית חשובה בכל פרויקט בניה וכפי שניתן לנחש, בדיקה זו כבר זכתה לתקן ייעודי שמגדיר את האופן בו יש לבצע את הבדיקה על מנת להבטיח את רמת הדיוק הנדרשת. מהו התקן שעל פיו מבוצעת הבדיקה? מהן ההוראות המרכזיות הנכללות בתקן? עד כמה חשוב לעבוד על פי התקן בכדי לקבל את התוצאות המדויקות ביותר שאפשר? נקדים ונאמר שבביצוע בדיקה סונית תקן הוא אלמנט חשוב ומכריע שגובש על ידי אנשי מקצוע ועל פי ניסיון מקצועי שנצבר בעולם כולו, ולכן ישנה חשיבות דרמטית לכך שהבדיקה תבוצע על פי התקן, אבל על הכל נדבר ממש בשורות הבאות.

מהו התקן שעל פיו יש לבצע בדיקה סונית?

מייד נדבר על התקן לביצוע בדיקה סונית, אך תחילה נתאר בכמה מילים את מהלך הבדיקה. בדיקה סונית מתבצעת באמצעות חיבור חיישן הנקרא מד תאוצה לאחד ממוטות הכלונס הבולטים מעל פני הקרקע, ומתן מכת פטיש באמצעות פטיש פלסטיק ייעודי על גבי ראשו של מוט אחר של הכלונס שמבצבץ אף הוא מעל פני הקרקע. גל הקול של מכת הפטיש חודר אל תוך עומק הכלונס, עובר דרכו ויוצא חזרה אל פני הקרקע, אז הוא גם נקלט על ידי מד התאוצה ומוזן למכשיר פענוח באופן אוטומטי. הפער שבין גל הקול שנשלח ובין גל הקול שנקלט בחזרה הוא הנתון שעל פיו נקבע מצב תקינותו של היסוד.

בדיקה סונית לכלונסאות

על אף שמדובר בבדיקה פשוטה יחסית לביצוע, בפועל ישנם פרמטרים רבים שיכולים להשפיע על אותו גל קול ועל העיוותים שהוא עובר במהלך הבדיקה. כל עיוות כזה יכול להוביל לפענוח שגוי של המצב הקיים ולהוביל להמלצות שגויות שבמקרה הטוב תהיינה כרוכות בעלויות תיקון של פגמים שבפועל לא קיימים ובמקרה הרע תגרומנה לסיכון יתר של יציבות המבנה במקרה שלא זוהו פגמים קיימים. בדיוק מהסיבה הזאת, נקבע תקן D-ASTM-00-5882 על פיו יש לבצע את הבדיקה הסונית.

מה כולל התקן?

התקן לביצוע בדיקה סונית כולל בתוכו הוראות לגבי המועד בו יש לבצע את הבדיקה, האופן בו יש לבצע את ההכנות לקראת הבדיקה, האופן בו יש לבצע את הבדיקה והאופן בו יש לפענח את הנתונים לאחר הבדיקה בשטח. בכלל זה כולל התקן את ההוראות הבאות:

  • ביצוע בדיקה סונית יתרחש לא מוקדם יותר מ-7 ימים לאחר יציקת הבטון וזאת על מנת להבטיח שהבטון הגיע לרמת יובש והתקשות מתאימה לביצוע הבדיקה.
  • את ראש הכלונס יש לנקות ולמעשה להחליק משאריות וגושי בטון, "מיץ בטון", קרשים, רכיבים חופשיים או רופפים וכל פרט אחר שיכול לרטוט או להשפיע על תנועת גל הקול בתוך הכלונס.
  • את ראש הכלונס יש לסתת וללטש לעומק 5-11 ס"מ לקבלת משטח אופקי לחלוטין.
  • יש להבטיח נתיב גישה בטוחה וחופשית אל מרכז הכלונס
  • הבדיקה חייבת להתבצע כנגד תכנית מתווה הכלונסאות על מנת לוודא שאיש המקצוע מכיר את כל הפרטים על הכלונסאות ומכיר את כל הכלונסאות בשטח.
  • כל פרטי היציקה צריכים להימסר לבודק המוסמך ובכלל זה תאריך ביצוע יציקת הבטון, סוג הבטון, חוזק הבטון, סקר קרקע ופרטי מהנדס הקרקע או השלד בפרויקט.

בכל מקרה, בביצוע בדיקה סונית תקן הבדיקה חייב להיות נגיש הן ללקוח והן לבודק המוסמך על מנת שניתן יהיה לוודא כי הבדיקה מבוצעת על פי כל הוראות התקן, שרק את חלקן הצגנו בשורות לעיל.

עד כמה חשוב לעבוד על פי התקן?

כאמור, בביצוע בדיקה סונית תקן הבדיקה חייב להיות מיושם אחד לאחד ורובם המכריע של אנשי המקצוע העוסקים בתחום גם יקפידו על כל רכיבי התקן ביוזמתם ובאחריותם. א' מכיוון שאי עמידה בתקן מעמידה את הבודק בסיכון לתביעה בגין רשלנות מקצועית במידה ותוצאות הבדיקה תצאנה שגויות ותובלנה לתאונה או אסון וב' מכיוון שאי עמידה בהוראות התקן פשוט מבטיחה כמעט בוודאות שהתוצאות תצאנה שגויות. חשוב להבין שבדיקה סונית היא בדיקה המבוססת על תנועה של גלי קול בתוך עצם דומם. גלי קול אלה יכולים לגלות לנו על סדק או שבר בכלונס והם יכולים לגלות לנו אם ישנו חלל אוויר ריק בתוך יציקת הבטון. המשמעות היא שמדובר על בדיקה מאוד רגישה שיכולה לפענח גם אנומליות מינוריות לאורך הכלונס ולכן כל סטייה מהוראות התקן, כל לכלוך בטון על הכלונס, כל טיפת חלודה על ראש מוט הכלונס, יכולים להשפיע על התוצאות.

חשוב לדעת כי אתם כלקוחות לא אמורים להתעסק עם התקן או להבין אותו. מה שאתם כן רוצים לוודא הוא שהחברה שאותה אתם שוכרים לטובת ביצוע הבדיקה הסונית, מתחייבת לבצע את הבדיקה על פי כל הוראות התקן. התחייבות זו היא המקסימום שאתם יכולים לדרוש ואם יש לכם מפקח בניה משלכם, גם תוכלו לוודא שכך אכן קורה. בסך הכל, תחום הבדיקות הסוניות הוא תחום שמאויש על ידי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה שמבינים את חשיבות תפקידם.

שתפו פוסט זה

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

בדיקות סוניות

אם זה עתה יצאתם לדרך עם פרויקט בנייה, אולי של הבית החדש שלכם ואולי של העסק או המפעל, סביר להניח

בדיקה סונית מחיר

בדיקה סונית היא בדיקה הכרחית לביצוע לאחר יציקת בטון ביסודות מבנה. בדיקה זו מיועדת לבחון את הימצאותם של ליקויים ופגמים

תקן כלונסאות

כלונסאות הם השלד החזק של היסודות והיסודות הם הרגליים החזקות של המבנה כולו. מה זה כלונס? כיצד נקבע גודל הכלונס

בדיקת כלונסאות

האם ולמה צריך לבדוק את הכלונסאות? באילו שלבים של תהליך הבנייה מתבצעת בדיקת כלונסאות? איך מתבצעת הבדיקה כאשר הכלונסאות יצוקות

בדיקה סונית לבטון

יסודות הם לחלוטין לא הרכיבים היחידים שמשפיעים על יציבותו וחוזקו המבני של מבנה, אבל הם ללא ספק אחד החשובים שבהם.

התקשרו עכשיו