מהי בדיקה אולטרה סונית?

בדיקה אולטרה סונית היא בדיקה מדויקת ויסודית יותר ביחס לבדיקות אחרות, לרבות ביחס לבדיקה הסונית. יחד עם זאת, בדיקה זו מחייבת יצירת הכנה בתוך הכלונס לצורך ביצוע הבדיקה. הכנה זו היא למעשה שני צינורות ברזל או פלסטיק בקוטר של כ-50 מ"מ, אותם יש להחדיר לאורך הכלונס ושישמשו לצורך העברת כבלים שמהווים חלק מרכזי בביצוע הבדיקה האולטרה סונית. לרוב, ניתן בהחלט להסתפק בבדיקה סונית, ולכן השיטה האולטרה סונית משמשת בעיקר לכלונסאות עמוקים במיוחד ולכלונסאות בעלי קוטר גדול במיוחד.

במסגרת הבדיקה האולטרה סונית

מורדים כבלים שבראשם מותקנים משדרים ייעודיים, המשדרים גלי קול בצורה רציפה לאורך הצינורות ומפענחים באופן רציף את האופן בו חוזרים הגלים אל קולטנים ייעודיים הממוקמים גם הם בקצה הכבלים. הבדיקה מבוצעת באופן רציף בהורדה והעלאה של המשדרים והמקלטים לאורך הצינורות הייעודיים, ובהתאם לכך מתקבל תמונה מדויקת של הכלונס, עומקו, רציפותו, שלמותו וכן הלאה. בבדיקה זו ניתן בהחלט להבחין בין סדק לבין פגם גדול יותר, וכן ניתן לקבל נתונים מדויקים על עומק הכלונס, קוטרו וכדומה. ציוד בו אנו משתמשים
בדיקה סונית לכלונסאות

 

היכן מבוצעת בדיקה אולטרה סונית ?

בדיקה אולטרה סונית מבוצעת בעיקר במבנים גבוהים וגדולים, בגשרים ובמבני תשתית גדולים בהם מדובר בכלונסאות גדולים ורחבים במיוחד. במקרים אלה מאפשרת הבדיקה לעמוד על הליקוי בצורה מדויקת על מנת לאפשר תיקון נקודתי ללא צורך בבניית היסוד מחדש. גם במקרה זה, את הבדיקה יש לבצע לאחר 5-7 ימים מאז יציקת הבטון, לאחר שהבטון התייבש ברובו והגיע למצב בו יכולים הפולסים הקוליים לעבור בצורה אפקטיבית בתוך הכלונס.

מיותר לציין, שבדיקה סונית היא בדיקה שחייבת להתבצע על ידי אנשי מקצוע ובאמצעות ציוד מתקדם ומכויל היטב. הבדיקה עצמה צריכה להתבצע בפיקוח אנשי הנדסה המעורבים בפרויקט, ובכלל זה הקונסטרוקטור וכן יש להתייחס אליה כאל מרכיב נוסף המאפשר לנו לעמוד על איכות היסודות של המבנה, אך לא כמרכיב היחיד שעליו אנו יכולים להסתמך באופן בלעדי. הבדיקה נותנת לנו כלי נוסף לבדיקת איכות היסוד, אך היא אינה פוטרת אותנו מבדיקת הקדח לפני החדרת הכלונס, בדיקת הכלונס לפני יציקת הבטון וכמובן פיקוח רציף על תהליך היציקה והציפוף של הבטון על מנת להבטיח את הרציפות הנדרשת לצורך חוזקו המבני של היסוד המוגמר.

בדיקה אולטרה סונית

יסודות של מבנה זה עסק רציני ועצם העובדה שאף מבנה אינו קורס בגלל יסודות רעועים מצביע על כך שהאנשים האמונים על המלאכה אכן מתייחסים אליה ברצינות הראויה. חלק מאותה רצינות באה לידי ביטוי בבדיקת איכות היסודות לאחר יציקתם ולפני שממשיכים הלאה בתהליך בניית השלד. על כל הנושא של אישור היסודות ובדיקתם אמון מהנדס בניין הנקרא קונסטרוקטור והוא האיש שחתימתו היא הגורם היחיד שיכול לאשר את איכות היסודות ואת המשך העבודה על המבנה. בדיקה אולטרה סונית היא בדיקה המיועדת לשמש את אנשי המקצוע בשטח ובראשם הקונסטרוקטור, בכדי לבדוק את איכות היסודות לאחר יציקתם ובשורות הבאות נסביר את כל מה שצריך לדעת על הבדיקה המתקדמת.

 

מהי בדיקה אולטרה סונית?

בדיקה אולטרה סונית היא בדיקה המיועדת לבדוק את האיכות של יסודות מבנה לאחר יציקתם. בדיקה זו מבוססת על שימוש בגלי קול בתדרים גבוהים במיוחד לצורך קבלת תמונה מלאה של היסודות לכל אורכם. הבדיקה דומה מאוד לבדיקת אולטרה סאונד המבוצעת לאישה בהריון על מנת "לראות" את העובר בתוך הבטן. מאחר ובשני המקרים אין לנו את היכולת לראות את מה שאנחנו רוצים לראות בצורה ויזואלית, אנו משתמשים בגלי קול ובפענוח חכם שלהם להשגת אותה מטרה בדיוק.

הבדיקה האולטרה סונית מבוססת על שליחת גלי קול לאורך היסודות ופענוח של גלי הקול החוזרים. גלי קול אלה יכולים לספר לנו מהו המרחק שהם עברו עד שחזרו אלינו, ועד כמה התווך שבו הם עברו הוא שלם ורציף. באמצעות הבדיקה אנו יכולים לבדוק האם היסודות הם בעומק המתאים, האם הם ברוחב המתאים, האם ישנם סדקים לאורכם, האם ישנן נקודות מתות בהן חסר בטון, האם ישנם שברים בבטון, האם הכלונסאות פרושים בצורה נכונה ללא שברים וכן הלאה.

 

כיצד מבוצעת הבדיקה האולטרה סונית?

לפני שנסביר על אופן הבדיקה האולטרה סונית נספר שישנה בדיקה דומה שנקראת בדיקה סונית. בדיקה זו מבוצעת בצורה דומה אם כי בתדרי רדיו נמוכים יותר ובמגע ישיר עם הכלונסאות. הבדיקה מבוצעת כשבוע לאחר יציקת הבטון על ידי מתן מכה בקצה הכלונס שבולט מעל יציקת הבטון. מכה זו שולחת גלי קול לאורך הכלונס וכאשר הם חוזרים מעלה אנו מפענחים אותם באמצעות המכשור המתאים. בדיקה זו מתאימה לכלונסאות צרים יחסית והיא יכולה להתבצע כל עוד היסודות חשופים ולא התחיל שלב הביסוס של המבנה.

בדיקה אולטרה סונית היא בדיקה מדויקת יותר ומיועדת לכלונסאות רחבים ועמוקים יותר והיא מבוצעת בצורה שונה לגמרי. בכדי לבצע את הבדיקה האולטרה סונית יש להתקין לאורך הכלונס לפחות שני צינורות ברזל או פלסטיק קשיח. צינורות אלה צריכים להיות בעלי קוטר של 50 מ"מ (2 אינצ') ויש להציב אותם במקומם בזמן היציקה כך שהם הופכים למעשה לחלק מיסודות המבנה לנצח. כאמור, לצורך הבדיקה נדרשים לפחות שני צינורות כאלה, אך ככל שנציב יותר צינורות מסביב לכלונס, כך נוכל לקבל תמונה רחבה ומדויקת יותר במסגרת הבדיקה.

את הבדיקה יש לבצע רק לאחר שהבטון התקשה, בדרך כלל כחמישה ימים עד שבוע מיום היציקה. לצורך הבדיקה ממלאים את הצינורות במים ומורידים דרכם כבלים שאליהם מחוברים משדר ומקלט של גלי רדיו. המקלט והמשדר מורדים עד לתחתית הכלונס ולאחר מכן נמשכים כלפי מעלה במקביל כשלאורך התהליך משדר המשדר פולסים של גלי קול אולטרה סוניים (תדר גבוה במיוחד), הנקלטים במקביל על ידי המקלט. בכל שלב של הבדיקה, מתועד העומק שבו נשלח הפולס וגל הקול שנקלט על ידי המקלט. העומק נמדד באמצעות גלגלת ייעודית שבאמצעותה מועלים הכבלים ותיעוד גלי הקול מתבצע במכשיר אליו מחוברים המשדר והמקלט. בהתאם לנתונים הנקלטים על ידו, בונה המכשיר גרף המתאר את מרווחי הזמן של קליטת הפולסים את עוצמת הפולסים הנקלטים ואת העומק הנתון באותו רגע.

באמצעות נתונים אלה ניתן לזהות אנומליות שיכולות להצביע על הימצאות סדקים, חללים ריקים או פגמים אחרים בכלונס או ביציקת הבטון. במידה ואכן מתגלית אנומליה כזאת מאפשר המכשיר לבצע בדיקת טומוגרפיה ממוקדת סביב אזור הפגם על מנת לנתח את מידת החוזק המבני שלו בכל חתך. בדיקת הטומוגרפיה מיועדת לספק תמונה מדויקת של הפגם באזור בו הוא מצוי, וזאת על מנת לצמצם את התיקון למיקום המדויק.

הבדיקה מבוצעת על ידי מכשור ייעודי הכולל מזוודת מחשב בה ממוקם המחשב המבצע את כל פעולת שידור גלי הרדיו, קליטתם ופענוחם, גלגלות עם כבלים שבראשם ראש מקלט וגלגלות עם כבלים שבראשם ראש משדר. הבדיקה צריכה להתבצע על ידי אנשי מקצוע המתמחים בתחום זה, יודעים לבצע את הבדיקה בצורה מדויקת, לפענח את התוצאות בצורה נכונה ולתת המלצות בהתאם לתוצאות המתקבלות.

 

מתי ובאילו מקרים יש לבצע בדיקה אולטרה סונית?

בדומה לבדיקה סונית, הבדיקה האולטרה סונית היא בדיקה שיש לבצע לאחר יציקת הבטון סביב הכלונסאות ולפני ביסוס המבנה וזאת מכיוון שנדרשת גישה לצינורות הבדיקה, גישה שנאטמת לחלוטין לאחר יציקת בטון הבסיס של המבנה. כאמור, בדיקה אולטרה סונית היא בדיקה המיועדת בעיקר ליסודות גדולים, עמוקים ורחבים, בעיקר במבני תשתית כמו גשרים ומחלפים ובמבנים גדולים כמו בניינים רבי קומות, גורדי שחקים ומבני ציבור גדולים. ביסודות קטנים וצרים יותר ניתן בהחלט להסתפק בבדיקה הסונית שמספקת נתונים מספיקים על מנת להעריך את איכות היסודות ולאתר בהם פגמים, אם קיימים.

 

מי מבצע את הבדיקה?

בדיקה אולטרה סונית היא בדיקה שיש לבצע בכל מקרה של יציקת יסודות גדולים ועמוקים. מטרתה היא לגלות פגמים ביסודות ומכיוון שאין שום דרך לבדוק את הצורך בבדיקה לפני שמבצעים אותה, הכלל אומר שיש לבצע אותה בכל מקרה. את הבדיקה יש לבצע באמצעות אנשי מקצוע המספקים את השירות באופן מתמחה, שאוחזים בציוד הטכנולוגי הנדרש, שיודעים להשתמש בו וחשוב מכל, יודעים לפענח אותו ולתפעל אותו בצורה חכמה.

בכל זאת, לא מדובר במדע מדויק, ולאורך הבדיקה יכולות להתקבל תוצאות שהן לא חד משמעיות או תוצאות שמראות אנומליות אך לא בצורה ברורה. אנשי מקצוע המכירים את התחום ורכשו בו ניסיון רב, יודעים להעריך כל קריאה המתקבלת במכשיר, לקבל החלטה על ביצוע בדיקה חוזרת, להתמקד באזורים מסוימים בהם קיים חשד לפגם ועל פי הצורך גם לבצע ניתוח יסודי של פגם שהתגלה על מנת להמליץ על דרך תיקון מיטבית.

 

בדיקה אולטרה סונית בפיקוח קונסטרוקטור מוסמך

את כל התהליך יש לבצע בפיקוח של קונסטרוקטור שאחראי כאמור על כל הנושא של יסודות המבנה כחלק מהקונסטרוקציה הכללית של המבנה. לאחר ביצוע הבדיקות יהיה זה הקונסטרוקטור שיחליט האם יש צורך בביצוע יציקה חוזרת, האם יש לבצע תיקון של פגמים שהתגלו או שמדובר בפגמים סבירים ומקובלים והאם אפשר להמשיך הלאה אל שלב הבסיס. במקרה של תיקון, ישנן טכניקות שונות על מנת לחדור אל אזור התיקון, ובכלל זה קידוח אל אזור הפגם, החדרת בטון טרי ועל פי הצורך גם חיזוק במוטות ברזל כנדרש. רק לאחר שהכל סודר והוסדר יחתום הקונסטרוקטור על תכנית הבנייה ויאפשר להמשיך הלאה בתהליך הבנייה.